loading...

مرجع مقالات کاربردی سئو

بازدید : 7
سه شنبه 22 آذر 1401 زمان : 10:28

اخذ گزارش و تفحص آن برای بهبود اوضاع سایت، یک کدام از کارهایی می‌باشد که جاری ساختن دادنش برای بهبود موقعیت سئوی تارنما ضروری است. اخذ داده‌ها و داده ها متعدد تارنما به طور دستی ممکن وجود ندارد و برای آن می بایست از یک یا این که یک‌سری ابزار متفاوت
مختلف
متفاوت
گوناگون
متعدد
seo استعمال کنیم. گوگل آنالتیکس یکی‌از شایسته ترین و پرکاربردترین ابزارهای مو جود در seo به حساب میآید که در عصر ساخت وب سایت و seo آن را کامل فراگیری داده ایم.
در شرایطی‌که تا قبل از این عملکرد کرده‌اید از گوگل آنالتیکس استعمال کنید و برایتان بغرنج بوده و چیزی از آن راز در نیاورده‌اید، نگران نباشید. به دلیل آن که شما صرفا نیستید. گوگل آنالتیکس در بالا برای همگی می‌تواند بغرنج به حیث بیاید. اما به آسانی می توانید با بخش‌های متفاوت آن آشنا گردید و به شایسته ترین صورت ممکن از آن به کارگیری نمایید.
هدف از کتابت این نوشته‌ی‌علمی هم دقیقاً همین هست. درین نوشته‌علمی سعی می‌کنیم توضیح دهیم که‌این ابزار قوی گوگل، دقیقاً چیست، چطور عمل می‌نماید، چطور فعالیت با آن را شروع کنیم و این که‌این ابزار چه اطلاعاتی را در اختیارمان میتواند قرار دهد.
گوگل آنالتیکس چیست؟
گوگل آنالتیکس یک ابزار بدون پول برای گردآوری داده‌های یک تارنما می باشد. این ابزار داده‌های مرتبط با کردار یوزرها در وبسایت را توده می‌نماید و به شما اکران می دهد. سئو در مشهد همت گردیده تا در‌این ابزار، داده‌های انباشته شده به صورت گزارش‌هایی خواندنشان شل و ول و قابل فهم و شعور می‌باشد، تهیه و تنظیم شوند.

گردآوری داده‌های مرتبط با بازدیدکنندگان تارنما مدام تا این حد سهل و آسان نبوده است. در روزهایی ابتدایی وب، اشخاص اگر می‌خواستند بفهمند که چه تعداد بازدیدکننده داشته‌اند، بایستی لاگ سرور را رسیدگی می‌کردند و آن را می‌خواندند. لاگ سرور مشمول داده ها مختلفی بود از مجموع رفتارهایی که در تارنما پیش آمده. با وجود این که‌این داده ها فوق العاده ارزشمند بودند، البته تلاوت و استیناف آن‌ها فوق العاده دشوار بود و فعالیت هر کسی نبود.
برای شل‌خیس شدن امور، شرکت‌های مختلفی آغاز به تایپ کردن اپ‌هایی کردند که‌این داده‌های نپخته را از سرور اخذ میکرد و به جدول و نمودار تبدیل می کرد. یک شرکت به اسم اورچین (Urchin) توانست اینگونه ابزاری بسازد که خیلی زود به آوازه رسید و توجهات متعددی را به خویش جلب کرد. در سال ۲۰۰۵، گوگل شرکت اورچین را خرید و آغاز به تشکیل داد ابزار گوگل آنالتیکس بر مبنای آن کرد.
روزهای ابتدایی، گوگل آنالتیکس صرفاً ابزاری بود که داده‌های خام سرور را به صورت تصویری اکران می بخشید تا قرائت و فهمشان وارفته‌خیس باشد. به صورت نمونه، تعداد بازدیدهای روزمره را به نمودار و جدول تبدیل میکرد. کاری که همین امروز هم این ابزار انجامش می دهد، اما در آن مجال دیتاهایی که جمع میکرد نسبت به امروز بسیار معدود‌خیس بود.
گوگل آنالتیکس چه طور شغل می‌نماید؟
برای این که‌این ابزار بتواند داده‌های وب سایت شما‌را عده نماید، شما می بایست تگ آن را در تارنما خویش قرار دهید. به محض این که تگ گوگل آنالتیکس در وب سایت شما قرار بگیرد، رایا پارس گوگل شروع به داده‌های وب سایت شما خواهد کرد. در نصیب‌های بعدی توضیح خوا‌هیم بخشید که چه گونه بایستی تگ این ابزار را در سایت خویش قرار دهید.
چرا بایستی از گوگل آنالتیکس استعمال کنیم؟
احتمالاً مهمترین دلیلی که سبب گردیده تا این ابزار به یک کدام از پراستفاده‌ترین و دوست داستنی‌ترین ابزارهای تحلیلی seo شود، رایگان بودن آن هست. علاوه بر این بر خلاف آن چه که از ظواهر این ابزار بر می آید، این ابزار به هیچ وجهً غامض وجود ندارد و جدید‌کارترین یوزرها نیز می توانند از آن استعمال نمایند. هر چند که‌این ابزار دارنده تعدادی به حساب آوردن‌های توسعه یافته نیز می باشد که برای درک و شعور آن ها احتمالاً به داده ها و تخصص بیشتری نیاز می باشد که در بعد از ظهر فراگیری وردپرس به آن پرداخته شده است

یک استدلال دیگری که به باور اکثری مهم ترین دلیلی هست که به خاطر آن بایستی از آنالتیکس استعمال کنیم این می‌باشد که‌این ابزار وابسته به گوگل میباشد: تبارک‌ترین موتور جستجوی فقیه و دقیقاً به عبارتی پلتفرمی که در بهینه سازی همت می‌کنیم تا در کاغذ اولیه نتایجش باشیم. استعمال از این پلتفرم به ما علامت میدهد که گوگل دقیقاً چه اطلاعاتی را از وبسایت ما توده می‌نماید و از این طریق می توانیم بفهمیم که چه فاکتور یا ان که فاکتورهایی بیشتر در سرچ گوگل تأثیر دارا‌هستند.

شروع شغل با آنالتیکس
همانطور که در قسمت‌های پیش اشاره کردیم، برای آغاز فعالیت گوگل آنالتیکس و آغاز جمع داده از تارنما، بایستی تگ آن در وب سایت شما قرار بگیرد. روند قرار دادن تگ در وبسایت با تمرکز به سیستم رئیس محتوایی که از آن استفاده می کنید، قادر است گوناگون باشد. در این نوشتار ما یادگرفتن خویش را بر روی سیستم وردپرس ارائه می‌کنیم.

برای آغاز عمل باید به برگه مهم ابزار مراجعه نمایید و در آن نام نویسی نمایید.
برای نام نویسی کافی میباشد تا یک اسم برای Property خویش که در واقع به عبارتی وبسایت شماست تعیین نمائید.what is seo برای مثالً میتوانید اسم وبسایت خویش را برای آن قرار دهید. ضمناً میتوانید حوزه‌ زمانی خویش را نیز گزینش نمایید.
در مرحله سپس باید نشانی تارنما خویش را وارد فرمایید.
بعد از پایان نام نویسی در این ابزار، با تصویری که در بالا آمده مواجه می‌شوید. دو فیلد درین تصویر وجود دارند که عالی است آنان را در جایی برای خویش ذخیره نمایید و نگهداری فرمائید به دلیل آن که بعداً ممکن میباشد به آنها نیاز داشته باشید. یک کدام از Measurement ID و دیگری تگ سایت یا این که به عبارتی Global Site Tag.
چنانچه به هر دلیلی فراموش کردید که در ابتدا این دو گزینه را ذخیره فرمایید، مکان هیچ نگرانی نیست. از روش منوی آنالتیکس مجدد می‌توانید به این داده ها دسترسی داشته باشید. کافی است تا از منوی کناری به بخش Admin بروید. آن گاه با تصویر بالا روبه‌رو می‌شوید. در ردیف میانه، گزینه Tracking info را انتخاب فرمایید.
بعداز انتخاب آیتم Tracking info مجدد به کاغذ‌ای میروید که Tracking ID و همینطور تگ تارنما شما به اکران درمی‌آید. برای اتصال وبسایت خویش به آنالتیکس به یکی از این دو احتیاج دارید.
اتصال وبسایت وردپرسی به گوگل آنالتیکس
برای اتصال یک وب سایت وردپرسی به گوگل آنالتیکس دو نحوه وجود داراست. یکی از این که از پلاگین به کارگیری نمایید و دوم این که به طور دستی این فعالیت را اجرا دهید.
پلاگین‌هایی مثل Monsters Insight شغل اتصال به آنالتیکس را به طور اتومات ایفا می‌دهند و فقط کاری که شما می بایست اجرا بدهید این می باشد که Tracking ID خویش را (که در نصیب قبلی دیدیم چطور پیدا می‌گردد) در مشت آن قرار دهید. می‌اقتدار اذعان کرد که نصب آنالتیکس بر روی وردپرس با به کار گیری از پلاگین هیچ نکته خاصی ندارد و به راحتی اعمال می‌گردد.
برای اتصال دستی وبسایت به آنالتیکس و برداشت داده‌ها، همانگونه که در توضیحات تگ سایت نیز مشاهده میکنید، باید این کد را در نصیب کلیه صفحاتی که می‌خواهید این ابزار داده‌هایش را توده نماید، قرار دهید.
در وردپرس شما در صورتیکه این کد را بخش Header پوسته خویش قرار دهید، به طور اتومات در تمامی صفحه های قرار می گیرد، به این دلیل‌که کلیه صفحات شما از یک پوسته استفاده می‌نمایند. به‌دنبال به شما یادگرفتن میدهیم که به چه شکل می‌توانید تگ وبسایت را در پوسته خویش در وردپرس قرار دهید.
برای شروع این فعالیت کافی می‌باشد تا از منوی پیشخوان وردپرس، به نصیب اکران بروید که در واقع نصیب مرتبط با ظواهر و پوسته وبسایت میباشد. در‌این قسمت باید مورد ویرایشگر قالب را تعیین فرمایید.
پس از این که به این بخش رفتید، کلیه پرونده‌های مرتبط با قالب‌ی فعلی گزینه استعمال شما، در پیش روی شما قرار میگیرد. تمامی‌ی آنان‌را می‌توانید در منوی سمت چپ که تیتر «پرونده‌های قالب» داراست، ببینید. میان پرونده‌های قالب، در پی پوشه header.php باشید. بعد از این که‌این پوشه را پیدا کردید، روی آن کلیک فرمایید تا ویرایشگر آن گشوده خواهد شد.
پس از گشوده شدن فولدر header.php می بینید که در به عبارتی اولِ فولدر، کدهایی بین تگ‌های و قرار گرفته میباشد. این جا دقیقاً به عبارتی جایی می‌باشد که شما می بایست کد کپی گردیده از آنالتیکس را قرار دهید. فرقی نمی‌نماید که آن را در خط چندم قرار دهید. البته همت نمایید کد را طوری درین نصیب قرار دهید که متمایز بودن آن از سایر معین باشد تا اگر که خواستید آن را منزه نمائید، مشکلی پیش نیاید.
بعد از قرار دادن این کد درین قسمت و ذخیره آن، گوگل آنالتیکس شروع به عده داده‌های وب سایت شما خواهد کرد. توجه فرمایید که گردآوری داده فورا شروع نمیشود و ممکن میباشد فی مابین ۲۴ تا ۴۸ ساعت ارتفاع بکشد که شما او‌لین داده‌های انباشته شده را در پنل آنالتیکس خویش مشاهده کنید.
مقصود گذاری در آنالتیکس
در آنالتیکس یک ابزار بسیار موءثر برای هدف گذاری (Goals) وجود دارااست که به شما اذن می‌دهد تا معیارهایی برای خویش انتخاب کنید که میخواهید به آن‌ها برسید. با تعریف و تمجید هدف ها خویش برای گوگل، این ابزار بهتر می تواند به شما در وصال به آن‌ها یاری دهد و دیتاها و گزارش‌های مفیدتری در اختیارتان قرار می دهد.
برای رفتن به بخش هدف ها یا این که به عبارتی Goals، کافی می باشد تا در منوی سمت چپ پنل، گزینه Admin را انتخاب نمایید تا با سه ردیف پیکربندی بالا مواجه گردید. در ردیف سمت راست می توانید آیتم Goals را ملاحظه کنید. بر روی آن کلیک نمائید.
با داخل شدن به بخش Goals، قسمتی را می بینید که هدف ها شما در آینده فهرست خواهد شد. در بالا به طور طبیعیً این لیست برایتان خالی خواهد بود. با کلیک بر روی New Goal می‌توانید یک هدف نو برای سایت خویش تعریف‌و‌تمجید کنید.
در مرحله بعدی می بایست پیکربندی مقصود تعریفی تازه خویش را وارد نمایید. در مرحله نخستین آن، گوگل از شما می‌پرسد که برای این هدف، از الگوهای فراهم استفاده میکنید یا این که می خواهید یک سرمشق فردی‌سازی گردیده تعریف و تمجید فرمائید. خوب هست به عبارتی مورد الگوی گوگل یعنی مورد اولیه را گزینش کنید.
در مرحله آجل می بایست برای غرض تمجید گردیده یک اسم انتخاب کنید. همینطور میتوانید یک تیم بندی برای هدف ها تعریف و تمجید گردیده خویش اجرا دهید.
بخش مهم‌خیس، گزینش نوع غرض یا این که Goal Type می باشد. در گوگل آنالتیکس روی هم رفته ۵ نوع غرض وجود دارااست:
مقصد یا این که Destination: به این مضمون‌ که شما یک کاغذ خاص از سایت خویش را گزینش میکنید و برای کردار یوزرها در آن، معیارهایی تعیین میکنید که میخواهید به آن‌ها برسید.
مجال فرصت یا این که Duration: این نوع مقصود، هنگامی که کاربر در سایت صرف کرده را اندازه گیری می‌نماید. زمانی که استفاده کننده در وب سایت میگذارند، یکی‌از مهم ترین فاکتورهای seo میباشد. چرا که علامت می دهد مخاطب چه معیار از محتوای وب سایت راضی بوده و از آن استفاده کرده.
صفحه های / بازدید یا این که Pages / Session: درین نوع هم بیشتر اخلاق و رفتار یوزرها در ازای یک صفحه معقول می‌شود. مثلاً این که مخاطب در بازدیدش از تارنما، یک سری ورقه از آن را گشوده کرده.
حادثه یا این که Event: نوع غرض واقعه کمی غامض‌خیس است و احتیاج به شناخت بیشتری با کدنویسی دارد. اما روی هم رفته برای سنجیدن طرز اخلاق و رفتار یوزرها با یک المان تارنما، مثل کلیپ یا این که عکس، به فعالیت می‌رود. به عنوان مثالً این که یک ویدئوی خاص در تارنما چند دفعه بازدید داشته یا این که یکسری نفر آن را دانلود کرده‌اند.
هدف ها هوشمند یا این که Smart Goals: گوگل بعداز مشاهده خوی یوزرها سایت شما و تفحص این رفتارها، می تواند تعدادی هدف ها به طور اتومات برای شما تعریف و تمجید نماید که آن را هدف ها هوشمند نامیده.
گزارش‌های گوگل آنالتیکس
ابزار گوگل آنالتیکس، گزارش‌های آماری بی‌شماری به شما ارائه می‌نماید. وقتی میگوییم بی‌شمار حقیقتاً منظورمان این است که‌این گزارش‌ها آنقدر زیادند که نمی‌قدرت آنها را شمارش کرد. دلیلش هم این میباشد که امروزه داده‌های بسیار متعددی از سوی تارنما‌ها می تواند در اختیارمان قرار بگیرد و آنالتیکس نیز عملکرد می‌نماید تا کل این داده‌ها را تحقیق کند و در پوسته‌های مختلف به شما ارائه نماید.
اما مایحتاج وجود ندارد که از این دیتاهای زیاد وحشت زده گردید، شما در اکثر مواقع، به تعداد محدودی از این گزارش‌ها نیاز دارید. در پی، نصیب‌های گوناگون و گزارش‌هایی که آنالتیکس ارائه می‌نماید را با هم استیناف میکنیم
در منوی سمت چپ پنل آنالتیکس، در ذیل قسمت گزارش‌ها یا این که به عبارتی Reports، ۵ نصیب متفاوت برای گزارش‌دهی وجود دارد. در ادامه به طور تک به تک این قسمت‌ها را رسیدگی میکنیم و می گوییم که هرمورد چه اطلاعاتی را در دست شما قرار می دهد.
گزارش‌های Realtime
در نصیب Realtime چندین گزارش‌های کلی در ارتباط بازدیدهای تارنما در طی واقعی (موقتی) به شما ارائه میشود. در واقع این قسمت خلاصه‌ای از ۴ بخش دیگر هست، منتها برای کاربرانی که در همین لحظه در وبسایت شما می باشند. در آن می توانید تعداد یوزرها و محل جغرافیایی بازدیدکننده‌ها را مشاهده کنید. همینطور می‌توانید منبع این ترافیک‌ها را نیز ببینید. مراد از منبع ترافیک، این میباشد که یوزرها دقیقاً چه گونه به سایت شما آمده‌اند.
گزارش‌های Audience
گزارش‌های مخاطبان یا این که Audience دقیقاً به عبارتی چیزی میباشد که از نام آن نیز برمی‌آید. مجموعه گزارش‌هایی است درباره مختصات مخاطبان شما.
یوزرها از زوایای پایین در نصیب از گزارش‌ها دسته‌بندی میشوند و رفتارشان گزینه پژوهش قرار می‌گیرد.
نمودارهای سنی و جنسیتی یا این که Demographics: در‌این نصیب، داده ها مرتبط با سن و جنسیت یوزرها به شما ارائه می‌گردد. مثلاً در این نصیب ممکن می باشد متوجه گردید که بیشتر یوزرها شما زن می باشند و بیشترشان در حین سنی ۲۵ تا ۳۴ قرار دارند.
داده ها جغرافیایی و زبانی (Geo): در نصیب Geo میتوانید داده ها مرتبط با جای جغرافیایی یوزرها و همینطور لهجه آن‌ها‌را مشاهده کنید.
خوی یا این که Behavior: در‌این بخش می توانید طرز کردار یوزرها با سایت را مشاهده کنید. مثلاً این که چه تعداد از آنها برای نخسین بار هست که به وبسایت میایند و چه تعداد تا قبل از این نیز به تارنما آمده‌اند.
فناوری (Technology): در این نصیب شما متوجه می شوید که یوزرها سایت شما از چه مرورگری برای داخل شدن به سایتتان به کار گیری می‌نمایند. برای مثالً بیشتر با فایرفاکس میایند یا این که کروم. حتی میتوانید خدمت‌دهنده وب آن‌ها را نیز ببینید. البته به نظر می‌رسد این خدمت خیلی برای تارنما‌های اهل ایران فعال وجود ندارد.
تلفن همراه (Mobile): بخش گوشی برای علامت دادن دستگاه مورد استعمال یوزرها می‌باشد. قبلاً این بخش جزئی از نصیب فناوری بود (بخش گذشته) البته اهمیتی که گوگل به تلفن همراه می دهد به حدی بود که آن را به یک قسمت جدا تبدیل کرد. در این قسمت میتوانید مشاهده کنید که یوزرها با استفاده از چه پلتفرمی (دسکتاپ یا این که تلفن همراه) به سایت شما میایند. حتی نوع دستگاهشان (نوع تلفن همراه) را نیز می‌توانید ملاحظه کنید.
گزارش‌های Acquisition
گزارش‌های Acquisition یا این که اکتساب، مرتبط با داده‌هایی است که علامت میدهد یوزرها سایت، از چه طریقی به تارنما شما آمده‌اند. پی‌گیری این گزارش‌ها می‌تواند برای محاسبه تأثیر بازاریابی‌ها و تبلیغات شما مطلوب باشد.
روی هم رفته در‌این نصیب، شبکه‌ها (Channels) و منابع (Sources) ترافیکی شما مشخص می گردد.
برای این که یک کاربر به سایت شما بیاید، ۳ منش متعدد وجود دارااست:
طریق بی واسطه یا این که Direct: به این مضمون‌ که استفاده کننده نشانی وبسایت شما در مرورگرش تایپ می‌نماید و بی واسطه به وب سایت شما می آید.
موتور جست‌وجو (سرچ ارگانیک): استفاده کننده از روش جست‌وجو در گوگل، سایت شما را پیدا می‌نماید و به وب سایت شما می‌آید.
ارجاعی یا این که Referral: استفاده کننده لینک و پیوند وبسایت شما در وبسایت دیگر یا این که در کانال‌های اجتماعی می‌بیند و بر روی آن کلیک می‌نماید و به وب سایت شما میاید.
در نصیب شبکه‌ها، روی هم رفته به شما گفته می گردد که ترافیک شما از هر سه نحوه بالا، چقدر بوده است. در نصیب منابع، داده ها یه خرده ظریف‌خیس و با جزئيات بیشتری می‌گردد. به‌این شکل که برای ترافیک ارجاعی، به طور ظریف گزارش داده می‌شود که یوزرها از کدام تارنما‌ها و از کدام صفحات، روی لینک تارنما شما کلیک کرده‌اند.
در‌این بخش شما می فهمید که به عنوان مثالً ریپورتاژهای اطلاع رسانی که در وب سایت‌های مختلف منتشر کرده‌اید، کدامشان تأثیر بیشتری داشته. یا عمل‌های شما در کانال‌های اجتماعی و نشانی اینترنتی مارکتینگ چه نقشی در ابتدا بردن ترافیکتان داشته می‌باشد.

اخذ گزارش و تفحص آن برای بهبود اوضاع سایت، یک کدام از کارهایی می‌باشد که جاری ساختن دادنش برای بهبود موقعیت سئوی تارنما ضروری است. اخذ داده‌ها و داده ها متعدد تارنما به طور دستی ممکن وجود ندارد و برای آن می بایست از یک یا این که یک‌سری ابزار متفاوت
مختلف
متفاوت
گوناگون
متعدد
seo استعمال کنیم. گوگل آنالتیکس یکی‌از شایسته ترین و پرکاربردترین ابزارهای مو جود در seo به حساب میآید که در عصر ساخت وب سایت و seo آن را کامل فراگیری داده ایم.
در شرایطی‌که تا قبل از این عملکرد کرده‌اید از گوگل آنالتیکس استعمال کنید و برایتان بغرنج بوده و چیزی از آن راز در نیاورده‌اید، نگران نباشید. به دلیل آن که شما صرفا نیستید. گوگل آنالتیکس در بالا برای همگی می‌تواند بغرنج به حیث بیاید. اما به آسانی می توانید با بخش‌های متفاوت آن آشنا گردید و به شایسته ترین صورت ممکن از آن به کارگیری نمایید.
هدف از کتابت این نوشته‌ی‌علمی هم دقیقاً همین هست. درین نوشته‌علمی سعی می‌کنیم توضیح دهیم که‌این ابزار قوی گوگل، دقیقاً چیست، چطور عمل می‌نماید، چطور فعالیت با آن را شروع کنیم و این که‌این ابزار چه اطلاعاتی را در اختیارمان میتواند قرار دهد.
گوگل آنالتیکس چیست؟
گوگل آنالتیکس یک ابزار بدون پول برای گردآوری داده‌های یک تارنما می باشد. این ابزار داده‌های مرتبط با کردار یوزرها در وبسایت را توده می‌نماید و به شما اکران می دهد. سئو در مشهد همت گردیده تا در‌این ابزار، داده‌های انباشته شده به صورت گزارش‌هایی خواندنشان شل و ول و قابل فهم و شعور می‌باشد، تهیه و تنظیم شوند.

گردآوری داده‌های مرتبط با بازدیدکنندگان تارنما مدام تا این حد سهل و آسان نبوده است. در روزهایی ابتدایی وب، اشخاص اگر می‌خواستند بفهمند که چه تعداد بازدیدکننده داشته‌اند، بایستی لاگ سرور را رسیدگی می‌کردند و آن را می‌خواندند. لاگ سرور مشمول داده ها مختلفی بود از مجموع رفتارهایی که در تارنما پیش آمده. با وجود این که‌این داده ها فوق العاده ارزشمند بودند، البته تلاوت و استیناف آن‌ها فوق العاده دشوار بود و فعالیت هر کسی نبود.
برای شل‌خیس شدن امور، شرکت‌های مختلفی آغاز به تایپ کردن اپ‌هایی کردند که‌این داده‌های نپخته را از سرور اخذ میکرد و به جدول و نمودار تبدیل می کرد. یک شرکت به اسم اورچین (Urchin) توانست اینگونه ابزاری بسازد که خیلی زود به آوازه رسید و توجهات متعددی را به خویش جلب کرد. در سال ۲۰۰۵، گوگل شرکت اورچین را خرید و آغاز به تشکیل داد ابزار گوگل آنالتیکس بر مبنای آن کرد.
روزهای ابتدایی، گوگل آنالتیکس صرفاً ابزاری بود که داده‌های خام سرور را به صورت تصویری اکران می بخشید تا قرائت و فهمشان وارفته‌خیس باشد. به صورت نمونه، تعداد بازدیدهای روزمره را به نمودار و جدول تبدیل میکرد. کاری که همین امروز هم این ابزار انجامش می دهد، اما در آن مجال دیتاهایی که جمع میکرد نسبت به امروز بسیار معدود‌خیس بود.
گوگل آنالتیکس چه طور شغل می‌نماید؟
برای این که‌این ابزار بتواند داده‌های وب سایت شما‌را عده نماید، شما می بایست تگ آن را در تارنما خویش قرار دهید. به محض این که تگ گوگل آنالتیکس در وب سایت شما قرار بگیرد، رایا پارس گوگل شروع به داده‌های وب سایت شما خواهد کرد. در نصیب‌های بعدی توضیح خوا‌هیم بخشید که چه گونه بایستی تگ این ابزار را در سایت خویش قرار دهید.
چرا بایستی از گوگل آنالتیکس استعمال کنیم؟
احتمالاً مهمترین دلیلی که سبب گردیده تا این ابزار به یک کدام از پراستفاده‌ترین و دوست داستنی‌ترین ابزارهای تحلیلی seo شود، رایگان بودن آن هست. علاوه بر این بر خلاف آن چه که از ظواهر این ابزار بر می آید، این ابزار به هیچ وجهً غامض وجود ندارد و جدید‌کارترین یوزرها نیز می توانند از آن استعمال نمایند. هر چند که‌این ابزار دارنده تعدادی به حساب آوردن‌های توسعه یافته نیز می باشد که برای درک و شعور آن ها احتمالاً به داده ها و تخصص بیشتری نیاز می باشد که در بعد از ظهر فراگیری وردپرس به آن پرداخته شده است

یک استدلال دیگری که به باور اکثری مهم ترین دلیلی هست که به خاطر آن بایستی از آنالتیکس استعمال کنیم این می‌باشد که‌این ابزار وابسته به گوگل میباشد: تبارک‌ترین موتور جستجوی فقیه و دقیقاً به عبارتی پلتفرمی که در بهینه سازی همت می‌کنیم تا در کاغذ اولیه نتایجش باشیم. استعمال از این پلتفرم به ما علامت میدهد که گوگل دقیقاً چه اطلاعاتی را از وبسایت ما توده می‌نماید و از این طریق می توانیم بفهمیم که چه فاکتور یا ان که فاکتورهایی بیشتر در سرچ گوگل تأثیر دارا‌هستند.

شروع شغل با آنالتیکس
همانطور که در قسمت‌های پیش اشاره کردیم، برای آغاز فعالیت گوگل آنالتیکس و آغاز جمع داده از تارنما، بایستی تگ آن در وب سایت شما قرار بگیرد. روند قرار دادن تگ در وبسایت با تمرکز به سیستم رئیس محتوایی که از آن استفاده می کنید، قادر است گوناگون باشد. در این نوشتار ما یادگرفتن خویش را بر روی سیستم وردپرس ارائه می‌کنیم.

برای آغاز عمل باید به برگه مهم ابزار مراجعه نمایید و در آن نام نویسی نمایید.
برای نام نویسی کافی میباشد تا یک اسم برای Property خویش که در واقع به عبارتی وبسایت شماست تعیین نمائید.what is seo برای مثالً میتوانید اسم وبسایت خویش را برای آن قرار دهید. ضمناً میتوانید حوزه‌ زمانی خویش را نیز گزینش نمایید.
در مرحله سپس باید نشانی تارنما خویش را وارد فرمایید.
بعد از پایان نام نویسی در این ابزار، با تصویری که در بالا آمده مواجه می‌شوید. دو فیلد درین تصویر وجود دارند که عالی است آنان را در جایی برای خویش ذخیره نمایید و نگهداری فرمائید به دلیل آن که بعداً ممکن میباشد به آنها نیاز داشته باشید. یک کدام از Measurement ID و دیگری تگ سایت یا این که به عبارتی Global Site Tag.
چنانچه به هر دلیلی فراموش کردید که در ابتدا این دو گزینه را ذخیره فرمایید، مکان هیچ نگرانی نیست. از روش منوی آنالتیکس مجدد می‌توانید به این داده ها دسترسی داشته باشید. کافی است تا از منوی کناری به بخش Admin بروید. آن گاه با تصویر بالا روبه‌رو می‌شوید. در ردیف میانه، گزینه Tracking info را انتخاب فرمایید.
بعداز انتخاب آیتم Tracking info مجدد به کاغذ‌ای میروید که Tracking ID و همینطور تگ تارنما شما به اکران درمی‌آید. برای اتصال وبسایت خویش به آنالتیکس به یکی از این دو احتیاج دارید.
اتصال وبسایت وردپرسی به گوگل آنالتیکس
برای اتصال یک وب سایت وردپرسی به گوگل آنالتیکس دو نحوه وجود داراست. یکی از این که از پلاگین به کارگیری نمایید و دوم این که به طور دستی این فعالیت را اجرا دهید.
پلاگین‌هایی مثل Monsters Insight شغل اتصال به آنالتیکس را به طور اتومات ایفا می‌دهند و فقط کاری که شما می بایست اجرا بدهید این می باشد که Tracking ID خویش را (که در نصیب قبلی دیدیم چطور پیدا می‌گردد) در مشت آن قرار دهید. می‌اقتدار اذعان کرد که نصب آنالتیکس بر روی وردپرس با به کار گیری از پلاگین هیچ نکته خاصی ندارد و به راحتی اعمال می‌گردد.
برای اتصال دستی وبسایت به آنالتیکس و برداشت داده‌ها، همانگونه که در توضیحات تگ سایت نیز مشاهده میکنید، باید این کد را در نصیب کلیه صفحاتی که می‌خواهید این ابزار داده‌هایش را توده نماید، قرار دهید.
در وردپرس شما در صورتیکه این کد را بخش Header پوسته خویش قرار دهید، به طور اتومات در تمامی صفحه های قرار می گیرد، به این دلیل‌که کلیه صفحات شما از یک پوسته استفاده می‌نمایند. به‌دنبال به شما یادگرفتن میدهیم که به چه شکل می‌توانید تگ وبسایت را در پوسته خویش در وردپرس قرار دهید.
برای شروع این فعالیت کافی می‌باشد تا از منوی پیشخوان وردپرس، به نصیب اکران بروید که در واقع نصیب مرتبط با ظواهر و پوسته وبسایت میباشد. در‌این قسمت باید مورد ویرایشگر قالب را تعیین فرمایید.
پس از این که به این بخش رفتید، کلیه پرونده‌های مرتبط با قالب‌ی فعلی گزینه استعمال شما، در پیش روی شما قرار میگیرد. تمامی‌ی آنان‌را می‌توانید در منوی سمت چپ که تیتر «پرونده‌های قالب» داراست، ببینید. میان پرونده‌های قالب، در پی پوشه header.php باشید. بعد از این که‌این پوشه را پیدا کردید، روی آن کلیک فرمایید تا ویرایشگر آن گشوده خواهد شد.
پس از گشوده شدن فولدر header.php می بینید که در به عبارتی اولِ فولدر، کدهایی بین تگ‌های و قرار گرفته میباشد. این جا دقیقاً به عبارتی جایی می‌باشد که شما می بایست کد کپی گردیده از آنالتیکس را قرار دهید. فرقی نمی‌نماید که آن را در خط چندم قرار دهید. البته همت نمایید کد را طوری درین نصیب قرار دهید که متمایز بودن آن از سایر معین باشد تا اگر که خواستید آن را منزه نمائید، مشکلی پیش نیاید.
بعد از قرار دادن این کد درین قسمت و ذخیره آن، گوگل آنالتیکس شروع به عده داده‌های وب سایت شما خواهد کرد. توجه فرمایید که گردآوری داده فورا شروع نمیشود و ممکن میباشد فی مابین ۲۴ تا ۴۸ ساعت ارتفاع بکشد که شما او‌لین داده‌های انباشته شده را در پنل آنالتیکس خویش مشاهده کنید.
مقصود گذاری در آنالتیکس
در آنالتیکس یک ابزار بسیار موءثر برای هدف گذاری (Goals) وجود دارااست که به شما اذن می‌دهد تا معیارهایی برای خویش انتخاب کنید که میخواهید به آن‌ها برسید. با تعریف و تمجید هدف ها خویش برای گوگل، این ابزار بهتر می تواند به شما در وصال به آن‌ها یاری دهد و دیتاها و گزارش‌های مفیدتری در اختیارتان قرار می دهد.
برای رفتن به بخش هدف ها یا این که به عبارتی Goals، کافی می باشد تا در منوی سمت چپ پنل، گزینه Admin را انتخاب نمایید تا با سه ردیف پیکربندی بالا مواجه گردید. در ردیف سمت راست می توانید آیتم Goals را ملاحظه کنید. بر روی آن کلیک نمائید.
با داخل شدن به بخش Goals، قسمتی را می بینید که هدف ها شما در آینده فهرست خواهد شد. در بالا به طور طبیعیً این لیست برایتان خالی خواهد بود. با کلیک بر روی New Goal می‌توانید یک هدف نو برای سایت خویش تعریف‌و‌تمجید کنید.
در مرحله بعدی می بایست پیکربندی مقصود تعریفی تازه خویش را وارد نمایید. در مرحله نخستین آن، گوگل از شما می‌پرسد که برای این هدف، از الگوهای فراهم استفاده میکنید یا این که می خواهید یک سرمشق فردی‌سازی گردیده تعریف و تمجید فرمائید. خوب هست به عبارتی مورد الگوی گوگل یعنی مورد اولیه را گزینش کنید.
در مرحله آجل می بایست برای غرض تمجید گردیده یک اسم انتخاب کنید. همینطور میتوانید یک تیم بندی برای هدف ها تعریف و تمجید گردیده خویش اجرا دهید.
بخش مهم‌خیس، گزینش نوع غرض یا این که Goal Type می باشد. در گوگل آنالتیکس روی هم رفته ۵ نوع غرض وجود دارااست:
مقصد یا این که Destination: به این مضمون‌ که شما یک کاغذ خاص از سایت خویش را گزینش میکنید و برای کردار یوزرها در آن، معیارهایی تعیین میکنید که میخواهید به آن‌ها برسید.
مجال فرصت یا این که Duration: این نوع مقصود، هنگامی که کاربر در سایت صرف کرده را اندازه گیری می‌نماید. زمانی که استفاده کننده در وب سایت میگذارند، یکی‌از مهم ترین فاکتورهای seo میباشد. چرا که علامت می دهد مخاطب چه معیار از محتوای وب سایت راضی بوده و از آن استفاده کرده.
صفحه های / بازدید یا این که Pages / Session: درین نوع هم بیشتر اخلاق و رفتار یوزرها در ازای یک صفحه معقول می‌شود. مثلاً این که مخاطب در بازدیدش از تارنما، یک سری ورقه از آن را گشوده کرده.
حادثه یا این که Event: نوع غرض واقعه کمی غامض‌خیس است و احتیاج به شناخت بیشتری با کدنویسی دارد. اما روی هم رفته برای سنجیدن طرز اخلاق و رفتار یوزرها با یک المان تارنما، مثل کلیپ یا این که عکس، به فعالیت می‌رود. به عنوان مثالً این که یک ویدئوی خاص در تارنما چند دفعه بازدید داشته یا این که یکسری نفر آن را دانلود کرده‌اند.
هدف ها هوشمند یا این که Smart Goals: گوگل بعداز مشاهده خوی یوزرها سایت شما و تفحص این رفتارها، می تواند تعدادی هدف ها به طور اتومات برای شما تعریف و تمجید نماید که آن را هدف ها هوشمند نامیده.
گزارش‌های گوگل آنالتیکس
ابزار گوگل آنالتیکس، گزارش‌های آماری بی‌شماری به شما ارائه می‌نماید. وقتی میگوییم بی‌شمار حقیقتاً منظورمان این است که‌این گزارش‌ها آنقدر زیادند که نمی‌قدرت آنها را شمارش کرد. دلیلش هم این میباشد که امروزه داده‌های بسیار متعددی از سوی تارنما‌ها می تواند در اختیارمان قرار بگیرد و آنالتیکس نیز عملکرد می‌نماید تا کل این داده‌ها را تحقیق کند و در پوسته‌های مختلف به شما ارائه نماید.
اما مایحتاج وجود ندارد که از این دیتاهای زیاد وحشت زده گردید، شما در اکثر مواقع، به تعداد محدودی از این گزارش‌ها نیاز دارید. در پی، نصیب‌های گوناگون و گزارش‌هایی که آنالتیکس ارائه می‌نماید را با هم استیناف میکنیم
در منوی سمت چپ پنل آنالتیکس، در ذیل قسمت گزارش‌ها یا این که به عبارتی Reports، ۵ نصیب متفاوت برای گزارش‌دهی وجود دارد. در ادامه به طور تک به تک این قسمت‌ها را رسیدگی میکنیم و می گوییم که هرمورد چه اطلاعاتی را در دست شما قرار می دهد.
گزارش‌های Realtime
در نصیب Realtime چندین گزارش‌های کلی در ارتباط بازدیدهای تارنما در طی واقعی (موقتی) به شما ارائه میشود. در واقع این قسمت خلاصه‌ای از ۴ بخش دیگر هست، منتها برای کاربرانی که در همین لحظه در وبسایت شما می باشند. در آن می توانید تعداد یوزرها و محل جغرافیایی بازدیدکننده‌ها را مشاهده کنید. همینطور می‌توانید منبع این ترافیک‌ها را نیز ببینید. مراد از منبع ترافیک، این میباشد که یوزرها دقیقاً چه گونه به سایت شما آمده‌اند.
گزارش‌های Audience
گزارش‌های مخاطبان یا این که Audience دقیقاً به عبارتی چیزی میباشد که از نام آن نیز برمی‌آید. مجموعه گزارش‌هایی است درباره مختصات مخاطبان شما.
یوزرها از زوایای پایین در نصیب از گزارش‌ها دسته‌بندی میشوند و رفتارشان گزینه پژوهش قرار می‌گیرد.
نمودارهای سنی و جنسیتی یا این که Demographics: در‌این نصیب، داده ها مرتبط با سن و جنسیت یوزرها به شما ارائه می‌گردد. مثلاً در این نصیب ممکن می باشد متوجه گردید که بیشتر یوزرها شما زن می باشند و بیشترشان در حین سنی ۲۵ تا ۳۴ قرار دارند.
داده ها جغرافیایی و زبانی (Geo): در نصیب Geo میتوانید داده ها مرتبط با جای جغرافیایی یوزرها و همینطور لهجه آن‌ها‌را مشاهده کنید.
خوی یا این که Behavior: در‌این بخش می توانید طرز کردار یوزرها با سایت را مشاهده کنید. مثلاً این که چه تعداد از آنها برای نخسین بار هست که به وبسایت میایند و چه تعداد تا قبل از این نیز به تارنما آمده‌اند.
فناوری (Technology): در این نصیب شما متوجه می شوید که یوزرها سایت شما از چه مرورگری برای داخل شدن به سایتتان به کار گیری می‌نمایند. برای مثالً بیشتر با فایرفاکس میایند یا این که کروم. حتی میتوانید خدمت‌دهنده وب آن‌ها را نیز ببینید. البته به نظر می‌رسد این خدمت خیلی برای تارنما‌های اهل ایران فعال وجود ندارد.
تلفن همراه (Mobile): بخش گوشی برای علامت دادن دستگاه مورد استعمال یوزرها می‌باشد. قبلاً این بخش جزئی از نصیب فناوری بود (بخش گذشته) البته اهمیتی که گوگل به تلفن همراه می دهد به حدی بود که آن را به یک قسمت جدا تبدیل کرد. در این قسمت میتوانید مشاهده کنید که یوزرها با استفاده از چه پلتفرمی (دسکتاپ یا این که تلفن همراه) به سایت شما میایند. حتی نوع دستگاهشان (نوع تلفن همراه) را نیز می‌توانید ملاحظه کنید.
گزارش‌های Acquisition
گزارش‌های Acquisition یا این که اکتساب، مرتبط با داده‌هایی است که علامت میدهد یوزرها سایت، از چه طریقی به تارنما شما آمده‌اند. پی‌گیری این گزارش‌ها می‌تواند برای محاسبه تأثیر بازاریابی‌ها و تبلیغات شما مطلوب باشد.
روی هم رفته در‌این نصیب، شبکه‌ها (Channels) و منابع (Sources) ترافیکی شما مشخص می گردد.
برای این که یک کاربر به سایت شما بیاید، ۳ منش متعدد وجود دارااست:
طریق بی واسطه یا این که Direct: به این مضمون‌ که استفاده کننده نشانی وبسایت شما در مرورگرش تایپ می‌نماید و بی واسطه به وب سایت شما می آید.
موتور جست‌وجو (سرچ ارگانیک): استفاده کننده از روش جست‌وجو در گوگل، سایت شما را پیدا می‌نماید و به وب سایت شما می‌آید.
ارجاعی یا این که Referral: استفاده کننده لینک و پیوند وبسایت شما در وبسایت دیگر یا این که در کانال‌های اجتماعی می‌بیند و بر روی آن کلیک می‌نماید و به وب سایت شما میاید.
در نصیب شبکه‌ها، روی هم رفته به شما گفته می گردد که ترافیک شما از هر سه نحوه بالا، چقدر بوده است. در نصیب منابع، داده ها یه خرده ظریف‌خیس و با جزئيات بیشتری می‌گردد. به‌این شکل که برای ترافیک ارجاعی، به طور ظریف گزارش داده می‌شود که یوزرها از کدام تارنما‌ها و از کدام صفحات، روی لینک تارنما شما کلیک کرده‌اند.
در‌این بخش شما می فهمید که به عنوان مثالً ریپورتاژهای اطلاع رسانی که در وب سایت‌های مختلف منتشر کرده‌اید، کدامشان تأثیر بیشتری داشته. یا عمل‌های شما در کانال‌های اجتماعی و نشانی اینترنتی مارکتینگ چه نقشی در ابتدا بردن ترافیکتان داشته می‌باشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 31
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 82
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 320
  • بازدید ماه : 366
  • بازدید سال : 1240
  • بازدید کلی : 23853
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه